HTML

Gyereknevelés

Üdv, Mimi vagyok. Kedvenc témám a gyermeknevelés keresztényként. E blogban a jelenkor kihívásaira keresek válaszokat ebben a témakörben. Ha szeretnél értesülni a frissítésekről, akkor a Keresztyén Szülők Facebook oldalt lájkold, vagy RSS-re íratkozhatsz fel kicsit lejjebb.

2011.03.04. 20:47 Udv Mimi

A homeopátiáról

 Találtam egy cikket a homeopátiáról, ami nagyon alapos. 

Beteszem ide az egészet, ahogy van, mert nem lehet ezt lerövidíteni.

Tehát a cikk:

Homeopátia, mágia, okkultizmus
2009-06-30»

Érvek a homeopátia ellen....

Szinte hallom a felháborodott homeopaták és jószándékú édesanyák egy részének kórusát:

“A homeopátia és az okkult összekapcsolása csak paranoiás képzelgés, én a gyógyszertárban semmiféle okkult környzetbe/kontextusba nem kerülök!”

“Ha okkult dolgot vennék is be, mit tud a rázogatással nekem ártani?”

Tudnak-e a homeopátiás szerek ártani?

Az ideológiai háttér és rituálé nyílt vagy burkolt összekapcsolása nem lényegtelen. Ha pl. egy kis bábut tűvel szurkálok és közben valamit mormolok, akkor – elvileg – teljesen “ártatlan” hülyéskedés és a munkahelyi stressz levezetése is lehet. Ám ha ugyanezt azért teszem, mert a mágiával (varázslással) foglalkozva olvastam, hogy miként lehet másra átkot mondani, és annak hatásosságát ki is akarom valakin próbálni, akkor már nem nevezném ártatlan ökörködésnek, ez már a fekete mágia aktív gyakorlása.

“Egy keverés-rázás még nem transzcendentális folyamat, vagy akkor a teádat se kavard meg, mert az is mágia!” – vonta le a logikusnak közel sem nevezhető következtetést egy, a homeopátiát is megvitató levelezőlista egyik tagja.

Mielőtt elkomolytalankodnánk a kérdést, nézzük meg a felvetést kicsit közelebbről!

Ha egy gyerek fejére fürdetés közben vizet öntök és közben elmondok egy mondatot, az transzcendentális folyamat-e, lehet-e valóságteremtő ereje, hozhat-e létre valami változást? És ha ugyanezt a mozdulatsort például egy kápolnában teszem, és közben a gyerek neve után azt mondom, hogy “megkeresztellek téged az Atya, és a Fiú, és a Szentlélek nevében”? Akkor is “csak” semleges mozdulatsorról van szó? Vagy egy darab kenyeret kézben tartva és fölé hajolva egy adott szöveg elmondása valóságteremtő erővel bír-e? Ha határozott nem a válasz (még ha az adott ember egy felszentelt katolikus pap és szentmise keretében mondja is ki a szavakat), akkor mi a helyzet az átváltoztatással a szentmisén? Ha pedig mégis van jelentősége a szavaknak és mozdulatsoroknak a szentségek, szentelmények esetében, akkor az én számomra logikus, hogy a gonosz oldalon is számolnunk kell ennek a lehetőségével.

Aki a homeopátiát nem utasítja el (sőt használja), annál rövid időn belül más, a New Age-hez köthető, vagy okkult praktikákat és irányultságot is észrevettem (pl. Feng-Shui, még nyilvánvalóbb filozófiai azonosulást megkövetelő természetgyógyászati módok alkalmazása, varázslós gyermekkönyvek tömkelege, keleti meditatív zenék stb.). Nem állítom az ok-okozati összefüggést, csak azt jelzem, hogy a homeopátiát eddig sehol sem elszigetelt, egyedi jelenségként figyeltem meg. Ahol a mágia összességére nem mondanak következetesen nemet, ott a homeopátia is – a többi módszerrel együtt – szalonképessé válik.

Viszont a homeopátiát alkalmazó és elfogadó egyénnek őszintén meg kell válaszolnia: szerinte mit jelent a “dinamizálás”, illetve a “szellemi életerő felszabadítása”?

Természetesen igaz lehet (nem állítom, de vélelmezem), hogy a piacon lévő szerek egy része egyszerű szélhámosság, és pénzkereső automataként üzemelnek; vagyis nem potenciált szert, hanem üres, “életerő nélküli” vivőanyagot adnak el.

Mivel nem tudni, hogy csupán a semmiért fizetünk-e, vagy az okkultizmussal valódi összefüggésbe került szert veszünk-e be (elfogadva ezzel annak szellemi hátterét), nem érdemes ezzel játszani.

Mit kell tudnunk a homeopátiáról? ÖSSZEFOGLALÁS

* A homeopátia alapelvei, tézisei és az esetleges hatásmechanizmusra vonatkozó elméletei jelenleg teljesen kívül esnek a természettudomány határain, még akkor is, ha mindezeket egyetemeken oktatják.

* A homeopátia tézisei mind a józan észnek, mind az egymásra épülő évezredes orvosi tapasztalatoknak homlokegyenest ellentmondanak, amikor azt állítják, hogy minden betegség szellemi eredetű és azon a síkon is kell orvosolni; továbbá, hogy a dózis csökkentésével fordítottan arányos a kiváltott hatás.

* A homeopátiás szerek kiválasztása (ha az ember “szakemberhez” fordul) részletes kikérdezéssel kezdődik, ami a teljes személyiség és lelki kikezdettségek, gyenge pontok feltérképezéséig jut el, ami az okkult kontextus miatt szellemi kiszolgáltatottságot eredményezhet. A szerek kiválasztása a hasonlósági elvükre hivatkozva teljesen esetleges, módszertanilag kaotikus, szubjektív és következetlen, mellőz mindenféle – következetes és megismételhető kísérletezésen alapuló – természettudományos szempontot.

* A homeopátiás szerek gyártási eljárásakor tetten érhető a mágikus rituálé: a hígítás és a rázogatás évszázadok óta megváltoztathatatlan (!) mozdulatsorai révén olyan képességekkel ruházza fel a benne hívők (!) szerint a sokszor hatóanyag nélküli segédanyagot, amivel az egész egyszerűen nem rendelkezhet. A nézetiek szerint, ha nem megfelelően “dinamizáljuk” az anyagot, akkor az nem is hathat. Vagyis – szerintük – az eljárás révén válik hatásossá az anyag, nem a benne rejlő természetes hatóanyagok révén.

* A klasszikus homeopátia megalkotója, Samuel Hahnemann határozottan állást foglal amellett, hogy a homeopátiás kezelés során NEM a felhasznált szerek hatóanyaga hat, hanem szellemi erők. (Organon, 269.§.)

* Nem tudom biztosan, hogy a “rejtett energiák felszabadítása”, az “életerő dinamizálása” részleteiben mit takar az egyes esetekben a homeopátiás szerek készítésekor, de teljesen nyilvánvaló, hogy hazugságra és okkult erők igénybevételére épített elmélet nem lehet az Isten szándéka szerinti.

* Hahnemann, az általam fellelt források szerint szellemi sugallatra kapta az ötletet a gyógyító energiák, az “életerő” életre hívására. Életrajzírói egyértelműen rögzítik, hogy Hahnemann az okkult tanokban elmélyedt szabadkőműves volt.

* A homeopátiával gyógyítók jelentős része itthon is, külföldön is egyéb, sokkal durvábban okkult (ha egyáltalán lehetséges a rangsorolás) eszközökhöz is nyúlnak (pl. inga és reiki-s módszerek segítségével választják ki a megfelelő szert). Így a homeopátia – az állítólagos “mellékhatás-mentességével” – csak az első “áratlan” lépés a lejtőn.

* Elvileg elképzelhető, hogy a homeopátiában lehetnek olyan elemek, amik a tudományos ellenőrzés és kísérletezés során helytállónak bizonyulnak, és megtisztítva az okkult környezettől, hasznosak is lehetnek. Jelzem: ELVILEG, mert jelenleg nem tartunk itt, sőt azt tapasztaljuk, hogy a természetgyógyászat jelentős része az okkultizmustól szennyezett.

Van-e biztonságos homeopátiás gyógymód?

A természet törvényeit, hatásmechanizmusait feltáró és tiszteletben tartó természettudományos – akár szisztematikus, akár heurisztikus – kísérletezésen alapuló módszerek és megismert szabályokra épülő szerek teljesen elfogadhatók. Ebbe a valódi (nem okkult alapokra építő), tudományosan is igazolt természetgyógyászati módszerek is beletartozhatnak. A homeopátia bizonyosan nem tartozik ezek közé.

Van-e olyan transzcendentális erő, energia, ami nem árt?

Egyik legfontosabb tétel, amin sokan nem gondolkodnak el, hogy nincs semleges szellemi erő. Valami vagy a teremtő Isten műve, vagy a Bukott angyal (Sátán) és népes társaságának keze van a dologban. Nincs további alternatíva! A fehér mágia nem létezik, csak a mesében van “jó” varázsló!

Egyéni felelősség

A homeopáta legmélyebb lényegétől fogva köszönő viszonyban sincs az alapvető természettudományos tényekkel.

Higgyünk-e ezek után a “dinamizált életerőben” és annak gyógyító hatásában? Van-e biztonságos homeopátiás gyógymód?
E kérdésekre mindenkinek egyéni felelősséggel kell válaszolnia.

.....

A homeopátia nemcsak egyszerűen egy másik vallást kínál, hanem sokkal veszélyesebb területekre merészkedve rejtett energiákra, kétes allegóriákra és rituálékra építve az okkultizmusba invitál bennünket: onnan ered, abban mozog, attól nem elválasztható, amint azt a homeopaták egy része nyíltan be is ismeri:

“A ’hasonlót a hasonlóval’ elv működésekor az ember valóban a babonaság és a tudomány határán találja magát.”

“Hahnemann ’ötlete’, hogy a gyógyítás mechanizmusát a hasonlóság ősi, mágikus elvére kell alapozni, nagyban származik Paracelsustól. Paracelsus a természetben rejlő gyógyító erőket a teremtés isteni kinyilatkoztatásának vélte, egyfajta rejtett isteni erőt tulajdonított nekik.”

“A homeopátia hasonlóság-elvének előzménye, ihletője, inspirációja Paracelsusnak az egyes növényekhez, ásványokhoz kötődő tana, az ún. szignatúratan, amely az adott természetes anyag által hordozott szellemiség szimbolikájából indul ki. A homeopátiának ez lehet az egyik legvitatottabb nézete, mely egyben a legközelebb áll a világ egyfajta költői, művészi látásához, így a gyógyításba olyan gyógyítói képességeket is bevon, mint az intuíció, az empátia, a világ metaforikus, szimbolikus látása, az analógiás, a mágikus gondolkodásmód.”

Ugyanígy nem elválasztható jelenleg a homeopátia a New Age mozgalomtól. Sok homeopata a New Age mozgalom részesének tartja magát. George Vithoulkas például az egyik könyvét a következő fejezettel kezdi: ’Az Új Korszak eljövetele’, majd az utolsó fejezetének címe ’Az Új Korszak ígérete’ címet viseli. Erre az összefonódásra figyelmeztet a vatikáni Kultúra Pápai Tanácsa és a Vallásközi Párbeszéd Pápai Tanácsa közös, 2003. februárban kiadott, Jézus Krisztus, az élő víz hordozója – Keresztény reflexió a New Age-ről című dokumentuma, nevesítve a naponta gyarapodó módszerek között a homeopátiát is.

“A holisztikus egészséget elősegítő módszereknek lenyűgöző választéka alakult ki, melyek némelyike ősi – vallási vagy ezoterikus – kulturális hagyományokból ered, mások az Esalenben a 60-as és 70-es években kidolgozott pszichológiai elméletekhez kapcsolódnak. A New Age reklámja a praktikák széles körét kínálja, mint az akupunktúra, a biofeedback, a csontkovácsok, a kineziológia, a homeopátia, az írisz-diagnosztika, masszázsok és különféle “testmunkák” (pl. orgonómia, Feldenkrais, reflexológia, Rolfing, poláris masszázs, terápikus érintés stb.), meditáció és vizualizáció, táplálkozási terápiák, pszichikus gyógyítás, különféle gyógynövények alkalmazása, kristályok, fémek, zenék és színek gyógymódjai, reinkarnációs terápiák, végül pedig 12-lépéses programok és önsegítő csoportok. A gyógyulás forrása, mondják, bennünk van, és úgy érhető el, hogy kapcsolatba kerülünk a belső vagy kozmikus energiával.”

A Budapesten tartott homeopátiás világkongresszus után egy évvel, 1936-ban W. H. Schwartz homeopata egy beszédében kifejtette: “Valójában a homeopátia olyan messzeható, hogy egyetemes gyógyászati alkalmazása hatalmas fejlődést jelenthet az ezredforduló közeledtével, mivel a homeopátia nem csupán az ember fizikai, hanem spirituális fejlődésével is jár. A homeopátiás szer íly módon tulajdonképpen lelkeket ment meg. Segít a gonosz lelkek lerombolásában a fizikai szervek harmóniájának megteremtésével, és így az intellektus és a lélek működését támogató tiszta eszköz. A homeopátia segít megnyitni a felsőbb szinteket a spirituális és mennyei (celestial) beáramlás felé.”

George Vithoulkas – aki nemzetközi szinten vezető homeopatának számít és műveit a Magyar Homeopata Orvosi Egyesület is ajánlja – megerősíti, hogy a homeopátia valódi célja az agy felsőbb szintjeinek megnyitása valamiféle spirituális beáramlás előtt.

A kritikus elemzők írásaiban – homeopatákat idézve – találunk utalást arra, hogy az energia, aminek erejébe kapaszkodva próbálnak gyógyítani, elválaszthatatlan attól az okkult energiától, ami a történelem során igen széles névválasztékon ment keresztül.

Milyen következménye lehet az okkult energiával történő játszadozásnak? 

Erre H. J. Bopp, svájci orvos adja meg a választ. “A homeopátiában jelen lévő okkult befolyás közvetítődik az egyénre, aki ezáltal – tudatosan és/vagy tudattalanul – démoni befolyás alá kerül.”

Az “életerő hívogatásának” ára nem csekély, s ezt Bopp saját klinikai tapasztalatára alapozva jelenti ki: “Szignifikánsan gyakrabban tapasztalható idegösszeroppanás a homeopátiás szereket szedő családokban.” A szerek ráadásul nemcsak azt azt beszedőre gyakorol hatást, hanem szűk környezetére is.

Hogy mindez nem merő paranoia és képzelgés, azt maga Bóna László erősítette meg egy vidéki előadásán, mikor “több olyan esetről is beszámolt, ahol az egyik embernek adott homeopátiás szer hatással volt valaki másra is a családban.”

Feltételezve, hogy Bóna László igazat beszélt, ezek után már komolyan el kell gondolkodnunk, hogy a természettudományos elemzés vagy a filozófia és teológia eszköztárával ragadható-e meg jobban a homeopátia lényege?

forrás:
Dr. Dabóczi Kálmán: Hihetünk-e a dinamizált életerőben?

A cikk a Független Újságírók Szövetségének oldalán jelent meg.

http://fusz.hu/index.php?op=full&q=8252

komment


A bejegyzés trackback címe:

https://nona-mama.blog.hu/api/trackback/id/tr922711109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása